Problem  med USU mobilapp?


1. Fel inloggning.
Om du matar in medlemsnummer och förnamn som inte återfinns i medlemsregistret får du meddelandet
 "Fel inloggning"

2. Jag matar in kontrollkod men inget händer.
Det är viktigt att den kontrollkod du matar in har sänts till dig efter det att du klickat på Logga in.Har du gjort flera försök finns risken att du använder någon av de tidigare sända kontrollkoderna. Det kan dröja en stund efter du klickat på Logga in innan kontrollkoden kommer.

3. Det kommer ingen kontrollkod-kod (4 siffror) när jag skall installera appen.
Kontrollkoden skickas till det mobilnummer som finns i vårt anmälningssystem. Logga in på Mina sidor och Mina uppgifter och kontrollera att numret stämmer med den telefon du vill installera appen i.

4. Jag kan inte få fram biljetten. Det står att den bara kan visas i den enhet den senast installerades i.
För förhindra att någon otillbörligt installerar appen i någon annans namn finns en spärr som förhindrar att appen körs i mer än 1 enhet samtidigt. Det hindrar tyvärr möjligheten att installera appen i den egna surfplattan. Görs sådana försök måste appen installeras på nytt i mobiltelefonen.
Eftersom appen sparar vissa uppgifter i telefonen som inte raderas vid en av- och ominstallation kan detta behöva göras manuellt enligt nedanstående beskrivning.
Androidtelefoner.
Avinstallera appen i den egna telefonen och installera på nytt
Gå in i Inställningar 
Välj alternativet "Appar"
Leta upp USU-appen och öppna funktionen
Välj Lagring
Tryck på Rensa data och svara OK alt. Ta bort
Stäng och gå tillbaka till Hemskärmen
Starta USU-appen och logga in på nytt och registrera den nya kontrollkoden som kommer med ett SMS.
Har du fått kontrollkod - kontrollera att du får upp biljetten.

Får du ingen kontrollkod - se punkt 1 ovan.
Rätt telefonnummer men ändå ingen kontrollkod - kontakta sekretariatet.

IPhone.
Har inte haft detta problem hittills.

5. Jag kan inte få fram biljetten när jag kommer till föreläsningssalen.
Det kan bero på att din telefon har upptäckt ett Wi-Fi-nät i lokalen och försöker logga in på det men saknar lösenord.
Stäng av Wi-Fi så telefonen använder ditt eget mobilnät så kan det gå bättre.

6. Jag vet inte vilket Apple-ID och lösenord jag har.
När du försöker installera appen i en iPhone så kan du avkrävas Apple-ID och lösenord. 
Om du inte vet Apple-ID så hittar du det i din iPhone genom att gå till Inställningar. Överst står troligen ditt namn och på raden under "Apple-ID, iCloud, iTunes och App.."
Klicka på namnet så kommer du till en bild som heter "Apple-ID".
Under namnet står ditt "Apple-ID" som kan vara en mailadress.

Kan du inte lösenordet så finns möjlighet att skapa ett nytt. 
Starta Safari och skriv in appleid.apple.com i adressfältet. Enter.
Följ instruktionerna som kommer upp.

7. Hur vet jag vilken version av appen jag har?
Klicka på knappen Mina sidor på startsidan. Längst ner på den sida du får upp står versionsnumret.

8. Hur vet jag om jag har senaste version?
Står det "Mina uppgifter" längst ner i huvudtablån så har du den gamla versionen. I den nya står det "Mina sidor" längst ner.
Har du uppdaterat din enhet med de ändringar som kommer in så bör du ha senaste version av appen.
Just nu 2021-09-23 är senaste version 1.1.0 i IPhone och 1.1.3 i Android.
Är du osäker - ring eller skicka mail till sekretariatet.

9. Det saknas meny i Aktivitetsanmälan?
På små skämar visas inte menyn till vänster som tidigare. För att få fram menyn skall du klicka på 3 vågräta streck till höger på översta raden där texten USU Aktivitetsanmälan står. 
 







 Flitig som humlan söker USU-medlemmen ny kunskap

Kontakt


Har du bytt adress eller E-postadress?
På Mina sidor så kan du ändra uppgifterna själv.
Via  E-post skickar vi akut väsentlig information om verksamheten, om ändringar av aktiviteter och annat, till alla eller berörda grupper.

Är du intresserad av att komma i kontakt med oss klicka här.

Webbmaster: Lars-Olov Johansson webbmaster(at)usu.se

    Vi samverkar med
 
2013 © Uppsala Senioruniversitet
Senast uppdaterad: 16 mars 2022 17:46